Avanza Digital signage
10 Chambers

Skapar levande internkommunikation

Stockholm

Avanza

2025

Digital Signage

Avanza

Avanza är en modern svensk bank som erbjuder sparande, investeringar och pensionstjänster – helt digitalt.

De är kända för sin användarvänliga plattform och sitt fokus på att göra ekonomi enkelt och tillgängligt för alla.

Snabbt lyft för kulturen med digitala skärmar

Avanza har lyft sin interna kommunikation och stärkt företagskulturen med hjälp av digitala skärmar. Skärmarna syns av 400 medarbetare dagligen och sprider information, skapar vi-känsla och gör kontoret mer levande. 

Det här har Avanza uppnått:

  • En modern och engagerande kommunikationskanal

  • Starkare gemenskap bland medarbetarna

  • Smidigare informationsflöde i hela kontoret

Skärmarna har blivit en del av vardagen

Hos Avanza är skärmarna inte bara dekorerande. De är med i det dagliga flödet och används för att prata med kollegorna, inte till dem. Här visas allt från veckans aktiviteter till börsnoteringar, nedräkningar till events och videos från organisationen.

Skärmen i köket sticker ut lite extra. Det är en rejäl 85-tummare som syns tydligt där medarbetarna möts varje dag. Budskapen växlar: Ibland är det en peppig måndagshälsning, andra gånger en nedräkning till en kommande föreläsningsvecka.

Jag försöker hålla skärmen levande. Den är en del av vardagen här och får medarbetarna att snacka, säger Thomas Blomquist, internkommunikatör på Avanza.

Inte bara information, utan också kultur

Varje dag jobbar runt 400 personer på Avanzas kontor. Det gör det extra viktigt att hitta sätt att både informera om vad som händer och samtidigt bygga en stark kultur och vi-känsla.

Thomas Blomquist, som ansvarar för innehållet på skärmarna, ser det som ett verktyg för att skapa just det. För honom handlar det inte bara om att sprida information utan om att visa att något händer och få med så många som möjligt på olika aktiviteter.

Skärmarna visar allt från Avanzas börskurs, till bilder från padelturneringen eller nedräkning till interna event, såsom “True Crime Avanza-veckan”. Allt innehåll produceras inhouse vilket gör att det känns både personligt och äkta.

Vissa kallar dem för “mys-skärmar”. Det är ett kul begrepp, och visar att skärmarna gör skillnad. Skärmarna ska skapa en känsla, inte bara visa information, säger Thomas.

Digital signage som moderniserar kontoret

När Avanza renoverade sitt kontor 2019 tog de chansen att tänka om kring hur de jobbar med visuell kommunikation. Samtidigt valde de att byta leverantör av digital signage. Valet föll då på PLAYipp, en lösning som kändes både mer flexibel och funktionell vilket passade Avanzas sätt att arbeta mycket bättre.

PLAYipps lösning innehåller mer “out of the box”, det ingår alltså mycket funktionalitet utan att det kostar extra, säger Thomas.

Redan i entrén möts både medarbetare och besökare av stora skärmar med rörligt innehåll. Det kan vara filmer från event, utmärkelser, reklambudskap eller material som bygger på känslan i varumärket.

Vi vill inte kännas som en traditionell storbank. Det ska kännas modernt och lite kul och tech:igt redan i entrén.

Fler skärmar på väg in

Just nu bygger Avanza om igen och i samma veva planerar Thomas att ta nästa steg med digital signage. Nu tittar de på att sätta upp skärmar i hisshallarna, för att visa aktuell information och skapa en bättre överblick. Målet är att göra kontoret ännu mer uppkopplat, tillgängligt och lätt att orientera sig i.

Vi har mycket på gång. Jag ser framför mig att skärmarna blir viktigare framöver och jag vill gärna lägga ännu mer tid på dem, avslutar Thomas.

Thomas 4 bästa tips:

Blanda innehåll
Visa både viktig info och glada bilder och rörligt material

Schemalägg material
Sätt start- och slutdatum så hålls innehållet levande

Använd internt material
Korta videos eller bilder från interna aktiviteter väcker liv och skapar en bättre vi-känsla

Följ grafiska profilen
Det skapar igenkänning och stärker varumärket även internt

Javad Dejbakhsh, Director Merchandising Nordic, Puma Sverige

Thomas Blomquist, Internkommunikatör Avanza

Välj oss som er partner för professionella digitala mötesupplevelser.

KOMPETENS

HÅLLBARHET

ENGAGEMANG

GLÄDJE

Välj oss som er partner för professionella digitala mötesupplevelser.

Välj oss som er partner för professionella digitala mötesupplevelser.

KOMPETENS

HÅLLBARHET

ENGAGEMANG

GLÄDJE

Välj oss som er partner för professionella digitala mötesupplevelser.